Baby F.A.Q.'s

Ik raad aan om zo’n 6 a 10 weken voor je uitgerekende datum contact te zoeken.

Je hoeft de naam van je kindje nog niet te delen. Dat is iets wat we op het allerlaatste moment kunnen toevoegen. Houd er alleen wel rekening mee dat het lettertype zorgvuldig wordt gekozen zodat de door jullie gekozen naam zo mooi mogelijk oogt. Niet elk font is geschikt voor elke naam. Om teleurstelling te voorkomen adviseer ik altijd om de naam vóór de geboorte door te geven zodat je het kaartje goed kunt beoordelen. Ik ben natuurlijk discreet en deel de ontwerpen met niemand voordat je kindje geboren is.

Letterpress is het verdiept drukken van een tekst of illustratie, en zorgt dus voor een mooi reliëf dat voelbaar is. Het geeft je drukwerk een rijke en ambachtelijke uitstraling. Dat zie je bijvoorbeeld bij het geboortekaartje van Beer.

Foliedrukken is een druktechniek waarbij goud-, zilver- of gekleurde folie met een op maat gemaakte foliestempel in het papier wordt gedrukt. Ik werk alleen met ambachtelijke goudfoliedruk waarbij het goud als het ware “in” het papier ligt. Tegenwoordig zie je ook veel digitale foliedruk waarbij het folielaagje “op” het papier ligt. Fijn voor je portemonnee, maar wat mij betreft toch iets minder mooi.

Bij blinddruk wordt ook een reliëf gecreëerd, alleen wordt daar geen kleur aan toegevoegd. Het geeft dus een iets subtieler effect dan een letterpress druk.

Letterpress, blinddruk en goudfolie wordt gedrukt met een stempel en omdat elk ontwerp uniek is wordt er voor elk ontwerp een nieuwe stempel gemaakt. Dat betekent dus dat je vóór dat je kunt beginnen met drukken al een extra kostenpost hebt. Daarnaast wordt de inkt vaak manueel gemengd en aangebracht (secuur en tijdrovend klusje) en wordt er meestal gekozen voor een papiersoort met een hoger grammage (en een hogere prijs). Die optelsom bij elkaar zorgt ervoor dat je voor een kaartje met letterpress, blinddruk of goudfolie net wat meer betaalt. Maar geloof me; het is het meer dan waard!

Helaas werkt het in veel gevallen niet zo. Het grootste gedeelte van de drukkosten zit in het opstarten van de machines en het maken van stempels of clichés. Je kunt je voorstellen dat het dus niet zoveel uitmaakt of er 10 of 20 kaartjes extra worden gedrukt of niet; de machine loopt al en de stempels zijn al besteld. In de meeste gevallen is het juist voordeliger om een groter aantal te laten drukken. Je bespaart dus niets als je maar een gedeelte van de kaarten bedrukt met goudfolie of letterpress, maar maakt het per kaartje juist duurder.

Bruiloft F.A.Q.'s

Ik raad aan om zo’n 10 a 12 maanden voor je trouwdatum contact te zoeken.

Save the date: 6 tot 8 maanden voor de bruiloft
Uitnodiging: ca 2 maanden voor bruiloft (als je nog geen Save the Date hebt verzonden adviseer ik je om de uitnodiging eerder te versturen.
Huwelijken in het buitenland: minstens 8 maanden op voorhand

Het is voor zowel de drukker als voor mij het fijnst om alles in één keer te kunnen drukken. Kies je ervoor om het drukwerk op twee losse momenten te laten drukken, dan zit daar een meerprijs aan verbonden.

Letterpress is het verdiept drukken van een tekst of illustratie, en zorgt dus voor een mooi reliëf dat voelbaar is. Het geeft je drukwerk een rijke en ambachtelijke uitstraling. Dat zie je bijvoorbeeld bij de kaarten van Roline & Oisín.

Foliedrukken is een druktechniek waarbij goud-, zilver- of gekleurde folie met een op maat gemaakte foliestempel in het papier wordt gedrukt. Ik werk alleen met ambachtelijke goudfoliedruk waarbij het goud als het ware “in” het papier ligt. Dit effect kun je goed zien bij de kaart van Alexa & Adriaan. Tegenwoordig zie je ook veel digitale foliedruk waarbij het folielaagje “op” het papier ligt. Fijn voor je portemonnee, maar wat mij betreft toch iets minder mooi.

Bij blinddruk wordt ook een reliëf gecreëerd, alleen wordt daar geen kleur aan toegevoegd. Het geeft dus een iets subtieler effect dan een letterpress druk.

Letterpress, blinddruk en goudfolie wordt gedrukt met een stempel en omdat elk ontwerp uniek is wordt er voor elk ontwerp een nieuwe stempel gemaakt. Dat betekent dus dat je vóór dat je kunt beginnen met drukken al een extra kostenpost hebt. Daarnaast wordt de inkt vaak manueel gemengd en aangebracht (secuur en tijdrovend klusje) en wordt er meestal gekozen voor een papiersoort met een hoger grammage (en een hogere prijs). Die optelsom bij elkaar zorgt ervoor dat je voor een kaartje met letterpress, blinddruk of goudfolie net wat meer betaalt. Maar geloof me; het is het meer dan waard!

Ik raad altijd aan om ongeveer 10 reserve kaarten te laten drukken van zowel de save the dates als de uitnodigingen. Bij bruiloften komt het wel eens voor dat een aantal gasten niet aanwezig kunnen zijn. De reserve kaarten geven je de kans om nieuwe gasten uit te nodigen voor de vrijgekomen plekken. Daarnaast is het fijn om in ieder geval een of twee setjes te bewaren voor je persoonlijke archief en wat kaartjes achter de hand te houden voor wanneer je per ongeluk een vlekje maakt.

Branding F.A.Q.'s

Welke elementen we toevoegen aan jouw persoonlijke pakket hangt helemaal af van je wensen en doelen. Meestal zit er in ieder geval een korte brand story, logo, beeldmerk, font family en kleurenkaart in.

Ik kan je helpen met alle digitale en gedrukte merkuitingen, ook als je branding al staat. Denk hierbij aan visitekaartjes, folders, e-books, verpakkingen etc.

Algemeen

Zowel custom als semi-custom designs blijven eigendom van Buro Narratif. Dat betekent ook dat ik een ontwerp meermaals kan gebruiken. Wil je dat liever niet? Dan kun je ervoor kiezen om het ontwerp af te kopen. Zo zorg je ervoor dat het ontwerp dat ik voor jou gemaakt heb ook echt van jou is. Wil je hier meer informatie over? Vraag hier dan naar tijdens ons kennismakingsgesprek.